hittade detta när jag googlade min flickvän hehe




Räddande änglar på åkeriet



Åkerierna kör för högtryck och hjulen skulle kunna rulla ännu fortare om det fanns fler chaufförer.




Hille till höger

HELSINGBORG. Det är stor brist på yrkeschaufförer i nordvästra Skåne.
Och samtidigt som åkerier tvingas säga nej till kunder, står det outnyttjade långtradare i miljonklassen i garagen.
- Det finns hur mycket jobb som helst. Vi skulle på sekunden kunna anställa fyra-fem chaufförer på heltid, säger Peter Jönsson, transportchef på A-S Transport på Ättekulla i Helsingborg.
I dag tittar åkeriet inte enbart på pengar när det läggs transportanbud.
-Vi tvingas först se om det överhuvudtaget finns chaufförer till uppdragen, säger han.
Och till sommaren blir situationen ännu värre.
- För att klara semesterperioden behöver vi ytterligare ett 20-tal chaufförer. Jag vet inte hur det ska gå till, säger Peter Jönsson.

A-S Transport är inte ensamma om att dammsuga arbetsmarknaden i jakt på kompetenta chaufförer.
Från åkerier i hela regionen hörs rop på hjälp.
Peter Vestberg på Rytrans AB i Helsingborg:
- Vi kan inte längre serva alla våra kunder och vi tvingas gallra bland beställningar i högarna. Vi är i dagsläget i stort behov av chaufförer till alla typer av körningar.
Tony Ljungdahl på Tonys Budbilar:
- Vi har inte chaufförer till alla körningarna och vi tvingas säga nej till kunder. Det gäller både för korta och långa uppdrag.
Anders Gyllenbjörk SFS Sandins Fraktservice, Helsingborg:
- Telefonerna ringer varma och vi gallrar. Vi ser heller ingen lösning på problemet.
Olle Persson på Olle P:s Åkeri Båstad:
- Jag har varit med i branschen sedan 1968 och aldrig tidigare upplevt ett så här starkt tryck på transporter. Vi kör för allt vi orkar och kan ändå inte ta emot alla beställningar.




Hille till höger


Hos Johanssons Åkeri AB i Skånes Fagerhult ligger det också smockfulla orderböcker.
Nicklas Svensson är bekymrad:
- Vi har planerat för en expansion av företaget men får nu lägga planerna på hyllan. Det finns ju inte ens chaufförer till den verksamhet vi har i dag. Trycket på befintlig personal är högt med övertid och skiftarbeten. Jag vågar inte tänka på hur det ska gå i sommar. Det kan bli kaos, säger Nicklas Svensson.

För en långsiktig lösning på chaufförsbristen krävs det, enligt flera av de åkerier som HD varit i kontakt med, förändrade attityder till chaufförsjobbet. Inte minst inom skolan och bland ungdomar.
- Vi står inför stora pensionsavgångar samtidigt som transportsektorn växer. Den som vill ha ett säkert framtida jobb ska satsa på transport. Det gäller att vi får ut det budskapet samtidigt som vi höjer statusen på yrket, säger Peter Jönsson.

Intresset bland dagens ungdom att satsa på chaufför är dock inte stort.
På Rönnowska gymnasieskolan i Helsingborg har man en årlig intagning av 15-16 elever i fordonsprogrammet med inriktning på chaufför.
- Men bara drygt hälften av de intagna går färdigt utbildningen. Jag vet inte vad avhoppen beror på, men det är inte ovanligt att elever i olika program byter inriktning under utbildningens gång, säger Per Nilsson, rektor på fordonsprogrammet på Rönnowska skolan.

På arbetsförmedlingen i Helsingborg har man också problem med få fram chaufförer till åkerierna.
- Vi känner tydligt av det ökade trycket efter chaufförer och på sikt ser vi ingen minskning. Det gäller att hitta breda lösningar för att få balans på tillgång och efterfrågan, säger Jesper Thuné, arbetsförmedlare på avdelningen teknik-transport i Helsingborg.






Kommentarer
Postat av: Hilea

Haha... det va dom gamla korten... Så hemska... haha...

2009-10-08 @ 15:58:03
URL: http://hileasoltun.blogg.se/
RSS 2.0

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0